LOGO

حیدرامیرپور-هنر - زندگی
باسلام وعرض ارادت به کلیه دوستان عزیز وخوشحالم از اینکه از وب اینجانب دیدن میفرمایید موفق باشید
امیرپور
  • banner 240x80px
  • banner 240x80px
  • banner 240x80px

خواص اسفناج را بهتر بشناسید

خواص اسفناج را بهتر بشناسید

اسفناج : 20 حقیقت باورنکردنی از خواص این سبزی بر سلامت بدن چیست؟

اسفناج گیاهی مغذی که بر خلاف تصور عموم دارای مقادیر کم آهن است در خود خواصی بسیار مفیدتر از آهن دارد که باعث می‌شود به عنوان یک کنار غذا همیشه در سفره ایرانیان استفاده شود. اسفناج را ما با ملوان زبل و قدرت زیادی که با خوردن آن به دست می‌آورد می‌شناسیم و این تصویر کارتونی آن چنان هم بی‌ربط به خواص اسفناج و نیروزا بودن آن نیست. همراه جیمیتو باشید تا از خواص اسفناج بیشتر بدانید.

 

اسفناج ریشه اصیل ایرانی دارد و از ایران به سمت دیگر کشورهای اروپایی و امریکا صادر شده است. اسفناج را به برگ‌های پهن سبز رنگ می‌شناسیم و سبزی برگ این گیاه هر چه به تندی باشد خواص بیشتری در خود دارد. خوشبختانه راه‌های زیادی برای مصرف اسفناج وجود دارد که از جمله آن‌ها سرخ کردن، خوردن به صورت خام و آب پز کردن است.

 

اسفناج

اسفناج دارای مقادیر زیادی لوتئین و گزانتین است. این دو ماده از خانواده کاروتنوئید ها هستند که نقش اساسی به نام انتی اکسیدانی در بدن دارند و از بروز واکنش‌های شدید اکسیداتیو توسط رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند. کاروتنوئید ها در برگ‌های سبز کاهو، اسفناج و کلم وجود دارد و موجب کاهش احتمال بروز سرطان‌های دهان، معده و مری می‌شود.

اسفناج به واسطه داشتن اسید اکسالات، جذب مواد مغذی به مانند آهن در بدن را کاهش می‌دهد بنابراین نمی‌توان گفت اسفناج غنی از آهن است.

اسفناج

ارزش غذایی اسفناج

اسفناج دو برابر دیگر سبزیجات در خود فیبر دارد. از یک پیمانه اسفناج، ۲۰ درصد آن مربوط به فیبرهای غذایی است که موجب کاهش احتمال بروز یبوست می‌شود هضم غذا در روده را تسهیل می‌کند. فیبر موجود همچنین موجب کاهش اشتها و افزایش حس سیری به واسطه کاهش سرعت جذب قند در بدن هستند. بتاکاروتن، ویتامین ای و ث، روی و سلنیوم از دیگر مواد مغذی هستند که همگی دارای خاصیت انتی اکسیدانی قوی برای مقابله با پوکی استخوان، گرفتگی رگ و فشار خون بالا است.

در هر ۱۰۰ گرم از اسفناج، ۲۳ واحد کالری، ۹۱٫۴ درصد آب، ۳٫۶ درصد کربوهیدرات و ۲٫۹ درصد پروتئین وجود دارد. مواد مغذی موجود در اسفناج را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

 

کربوهیدرات اسفناج

اکثر کربوهیدرات‌های موجود در اسفناج به صورت فیبر هستند. اسفناج دارای ۰٫۴ درصد قند که بیشتر گلوکز و فروکتوز هستند، دارد. فیبر موجود در اسفناج به صورت نامحلول است که خواص زیاد سلامتی برای روده‌ها برای جلوگیری از بروز یبوست دارد.

اسفناج

ویتامین‌های اسفناج

اسفناج منبع مناسبی برای ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به صورت زیر می‌توان طبقه‌بندی کرد:

  • ویتامین A: اسفناج دارای کاروتنوئیدهای زیادی است که می‌توانند در بدن تبدیل به ویتامین A شوند.
  • ویتامین C: این ویتامین دارای خواص سلامتی فراوانی به مانند خاصیت آنتی اکسیدانی و بهبود دهنده سلامت عمومی سیستم ایمنی دارد.
  • ویتامین K1: این ویتامین برای لخته شدن خون لازم و ضروری است و یک برگ از اسفناج نیمی بیش از نیاز روزانه شما را تأمین می‌کند.
  • اسید فولیک: ویتامین B9 یا فولات برای سلامتی و عملکرد طبیعی سلول‌های بدن و رشد آن‌ها لازم و به عنوان مکملی مهم برای زنان باردار توصیه شده است.
  • آهن: اسفناج مقادیر مناسبی آهن دارد و موجب بهبود عملکرد سلول‌های قرمز در دریافت و اکسیژن‌رسانی می‌شود.
  • کلسیم: سلامت استخوان، سیستم عصبی و قلب شما به میزان زیادی محتاج کلسیم است.

 

همچنین اسفناج دارای ویتامین و مواد معدنی فراوانی به مانند پتاسیم، منیزیم، ویتامین B6 و E است.

 

ترکیبات خاص گیاهی اسفناج

اسفناج دارای ترکیبات خاص گیاهی است:

  • لوتئین: بهبود دهنده بینایی چشم است.
  • کائمفرول: انتی اکسیدانی مخصوص کاهش دهنده احتمال بروز سرطان و بیماری مزمن
  • نیترات: مقادیر زیاد نیترات موجب بهبود سلامت قلب می‌شود.
  • کوئرستین: این انتی اکسیدان عفونت و التهاب در بدن و اندام‌های داخلی را کاهش می‌دهند و اسفناج یکی از مهم‌ترین منابع دریافت کوئرستین است.
  • زاکسانتین: انتی اکسیدانی قوی برای افزایش سلامتی بینایی و محافظت از چشم در برابر حملات رادیکال آزاد.

اسفناج

خواص اسفناج

در ادامه شاهد خواهید بود که اسفناج دارای چه خواص سلامتی مهمی از جمله کاهش واکنش‌های اکسیداتیو، بهبود سلامت چشم، پیشگیری کننده از سرطان و کمک به تنظیم فشار خون دارد.

 

دشمن رادیکال آزاد

یکی از دلایل پیری زودرس پوست، مشکلات قلبی و دیابت وجود واکنش‌های رادیکال آزادی در بدن است. تنها موادی که می‌توانند این واکنش‌ها را کنترل کنند آنتی اکسیدان ها هستند. البته غلظت مشخصی از رادیکال آزاد در بدن ضروری است.

بر اساس بررسی‌های انجام شده روی ۸ فرد سالم، مصرف اسـفناج موجب کاهش واکنش‌های اکسیداتیو شد. اگرچه مطالعات انجام شده در مورد اسـفناج و رابطه آن با واکنش‌های اکسیداتیو کم است اما شما می‌توانید از آن به عنوان یک ماده غذایی بی ضرر استفاده کنید.

 

سلامت بینایی 

زاکسانتین و لوتئین از جمله کارتنوئیدهایی هستند که در سبزی‌های رنگی وجود دارند. این مواد به میزان زیادی ضامن سلامتی چشم هستند. چشم انسان به واسطه داشتن این کارتنوئید ها در برابر آسیب‌های ناشی از برخورد نور مستقیم به چشم، مصون است.

مطالعات زیادی در مورد زاکسانتین و لوتئین انجام شده که حاکی از تأثیر مثبت آن‌ها بر روی کاهش درصد احتمال بروز بیماری‌های چشمی به مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا است. همچنین مصرف اسـفناج می‌تواند مشکلات موجود در بینایی افراد بیمار را به میزان زیادی بهبود دهد و خاصیت مرهمی نیز دارد.

اسفناج

دوری از سرطان

اسفناج دارای دو ترکیب لیپیدی (اسید چرب) است که احتمال بروز سرطان را می‌توانند کاهش دهند. بر اساس تحقیقات انجام شده این ترکیبات، رشد تومور در دهانه رحم را کاهش داد و اندازه تومور را نیز به میزان زیادی کم کرد.

مطالعات دیگری اسـفناج را به سرطان پروستات پیوند می‌دهد و حاکی از کاهش احتمال بروز سرطان مشابه، سینه در زنان نیز بوده است.

 

مطالعات دیگری در حیوانات نشان می‌دهد که مصرف اسـفناج می‌تواند سرطان و رشد آن را سرکوب کند. علاوه بر ترکیبات اسید چرب و لیپیدی، اسـفناج مقادیر زیادی آنتی اکسیدان دارد که خود عواملی مهم در سرکوب سرطان است.

 

فشار خون متعادل

مطالعات انجام شده نشان داده است که اسـفناج مقدار کافی نیترات در خود دارد. نیترات عاملی برای تعدیل فشار خون و کاهش دهنده ریسک بروز بیماری‌های قلبی است. تحقیق انجام شده بر روی ۲۷ فرد به صورت تصادفی نشان داد که مصرف اسـفناج می‌تواند فشار خون بالای افراد را کنترل کند. کاهش فشار خون بالا موجب بهبود سلامت قلب و عروق خواهد شد.

 

کاهش احتمال آلزایمر

اسـفناج غنی از ویتامین K است. این ویتامین به میزان زیادی در کاهش واکنش‌های مربوط به آسیب‌های سلول‌های عصبی مؤثر است. ویتامین K سلامت مغز را تضمین و از بروز بیماری‌هایی به مانند آلزایمر و کندی ذهن در سنین کهن‌سالی جلوگیری می‌کند.

اسفناج

بهبود دهنده سیستم ایمنی

اسـفناج سرشار از ویتامین A و B است. در هر ۱۰۰ گرم اسـفناج ۲۸.۱ میلی‌گرم ویتامین C وجود دارد که ۴۷ درصد از نیاز روزانه بدن را تأمین می‌کند. در مقایسه با اسـفناج می‌توان گفت گریپ‌فروت به میزان کمی بیشتر از اسـفناج ویتامین ث دارد. ویتامین‌های مذکور سلامت سیستم ایمنی بدن شما را تضمین می‌کنند و موجب می‌شوند که بدن در برابر رادیکال‌های آزاد واکنش بهتری داشته باشد.

 

دستگاه گوارشی سالم

اسـفناج حاوی مقادیر زیادی فیبر و آب است. با خوردن اسـفناج در طول وعده‌های غذایی به احتمال بسیار از بروز یبوست مصون خواهید بود. اسـفناج دارای فیبر نامحلول زیادی به نسبت فیبر محلول است و همین عامل می‌تواند سلامت سیستم گوارشی و عدم بروز یبوست را به دنبال داشته باشد. فیبر محلول در آب نیز نقش مؤثری در بهبود سلامت و کاهش جذب چربی و کلسترول دارد.

 

دشمن دیابت

از جمله دلایل بروز دیابت، واکنش‌های اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد است. با خوردن اسـفناج به میزان زیادی می‌توانید در حاشیه امنیت باشید. همچنین اسـفناج به واسطه داشتن فیبر، سرعت جذب قند در روده را کاهش می‌دهد. این دلیل می‌تواند برای بیمارانی که نیاز به تزریق انسولین دارند، حیاتی باشد.

اسفناج

خواص اسفناج پخته

اسـفناج را بخارپز کنید و از حرارت مستقیم به آن خودداری کنید. شیوه‌های پخت غیر مستقیم به میزان زیادی از هدر رفت مواد مغذی جلوگیری می‌کند. حرارت غیر مستقیم موجب هضم آسان پروتئین آن به هنگام خوردن خواهد شد. در صورتی که اسـفناج خام همراه با پرتقال یا برش‌های گریپ‌فروت به خاطر داشتن ویتامین «ث» اضافی خورده شود، ارزش غذایی‌اش افزون می‌گردد.

 

دیگر خواص اسفناج

اسفناج دارای خواص سلامتی فراوان دیگری است که از جمله آن‌ها می‌توان به:

  • بهبود سلامت بیماران اسمی
  • مؤثر در بارداری سالم
  • سلامت استخوان
  • بهبود سلامت پوست و مو
  • دفع سموم بدن
  • کاهش التهاب اندامی
  • بهبود زخم سوختگی
  • بهبود مشکلات عصبی

اشاره کرد. مصرف متعادل هر ماده غذایی لازم و ضروری است. در ادامه شاهد برخی از عوارض جانبی استفاده از اسـفناج خواهید بود که نیاز است از آن‌ها آگاهی داشته باشید.

اسفناج

اثرات جانبی مصرف اسفناج

اسـفناج دارای خواص سلامتی فراوانی است اما می‌تواند در برخی موارد عوارض جانبی داشته باشد که از جمله آن‌ها موارد زیر است.

 

سنگ کلیه

اغلب سنگ‌های کلیه در اثر ازدیاد اسید و مواد معدنی ایجاد می‌شود. شایع‌ترین نوع سنگ کلیه، سنگ‌های کلسیمی است. از جمله ترکیبات تشکیل‌دهنده سنگ‌های کلسیمی، اگزالات کلسیم است. متأسفانه اسـفناج دارای اگزالات و کلسیم یکجا است. لذا کسانی که مستعد سنگ کلیه هستند می‌بایست در خوردن آن احتیاط لازم را داشته باشند.

 

لخته شدن خون

اسفناج دارای مقادیر زیادی ویتامین K1 است. ویتامین K1 نقش‌های اساسی زیادی در بدن دارد که مهم‌ترین آن در انعقاد خون است. کسانی که داروهای ضد انعقاد خون به مانند وارفارین مصرف می‌کنند می‌بایست به صورت نظارت شده از اسـفناج استفاده کنند.

 

خواص اسفناج

اسفناج سبزی مغذی که دارای مزایای سلامتی اثبات شده‌ای برای بدن است. اسفناج موجب کاهش واکنش‌های اکسیداتیو، بهبود سلامت چشم، عامل پیشگیری از بیماری قلبی و سرطان است. هرچند وجود این خواص مصرف اسفناج را برای همه ضروری جلوه می‌دهد اما می‌بایست تعادل را در مصرف آن رعایت کرد. سالم و تندرست باشید.

 




» 6 1ساله بودم که روسپی عمویم شدم!!! - اخبار داغ ( یکشنبه 27 آبان 1397 )
» چهره معروف اینستاگرام بازیگر شد/عکس ( یکشنبه 27 آبان 1397 )
» سنی دییره ( جمعه 25 آبان 1397 )
» شوخی اکبر عبدی با بهاره رهنما +عکس ( جمعه 25 آبان 1397 )
» زنده شدن پیرمرد ۹۵ ساله در مراسم تشییع جنازه! +عکس ( جمعه 25 آبان 1397 )
» معجزه دلقک ( چهارشنبه 23 آبان 1397 )
» احترام برومند با انتشار این عکس نوشت: ( چهارشنبه 23 آبان 1397 )
» چند راهکار ساده که آرامش ذهن شما را تضمین می کند! ( دوشنبه 21 آبان 1397 )
» خودت ( دوشنبه 21 آبان 1397 )
» کار طارمی و سحر قریشی به شکایت کشید ( یکشنبه 20 آبان 1397 )
درباره ما

باسلام وعرض ارادت به کلیه دوستان عزیز وخوشحالم از اینکه از وب اینجانب دیدن میفرمایید موفق باشید
امیرپور
ایجاد کننده وبلاگ : حیدر امیرپور
banner 240x200px

آمار سایت

کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بروز رسانی :

کدهای شما


FreeCod Fall Hafez


کد شمارش معکوس سال نو

كد تصویر تصادفی

كد عكس تصادفی